Geheime documenten van Prorail online

Geheime documenten van Prorail over het megaproject ERTMS zijn ’13 tot 21 keer’ gedownload, voordat het lek werd opgemerkt. Het gaat om een aantal gevoelige documenten die van invloed kunnen zijn op aanbestedingsprocedures.
Het ERTMS-project is een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Prorail en de NS. Het megaproject moet de veiligheid op het spoor vergroten en ervoor zorgen dat door modernere technieken treinen dichter achter elkaar kunnen rijden.

Probleem voor aanbesteding
Vorige week bleek dat er per ongeluk wekenlang – door een fout bij Prorail – stukken online hadden gestaan die geheim moesten blijven, nu blijkt waarom. Vier documenten kunnen namelijk van invloed zijn op toekomstige aanbestedingsprocedures.
Het gaat om de aanbestedings- en contracteringsstrategie, het risicodossier, de realisatieplanning en de rapportage stakeholderswensen. In die documenten staat informatie die van pas kan komen voor een bedrijf dat zich meldt tijdens een aanbestedingsprocedure om een opdracht uit te voeren.

Zo min mogelijk delen
En dat is niet de bedoeling. “Je wil zo min mogelijk delen”, vertelt een woordvoerder van de spoorbeheerder. “Wij hebben wensen en eisen en als daar voorkennis van is, is dat heel lastig”, vervolgt hij. Het is niet zeker of de stukken inderdaad in handen zijn gekomen van bedrijven die er gebruik of misbruik van zouden kunnen maken, maar dat is niet uit te sluiten.
Om er zeker van te zijn dat er geen oneerlijke concurrentie ontstaat tussen bedrijven die meedingen naar opdrachten zal nu tijdens de aanbestedingsprocedure de informatie uit de stukken met de ‘relevante partijen’ worden gedeeld, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66, Infrastructuur).

Liever geheim
Hoe dan ook betekent het lek dat er informatie gedeeld zal worden tijdens de aanbestedingen, die de betrokken partijen liever geheim hadden gehouden.
Maar wat daarvan de invloed zal zijn op het proces en in welke mate dat schade oplevert, bijvoorbeeld in de prijs die moet worden betaald, daarover wil het ministerie niets zeggen. “Ik kan daar niet op ingaan”, zegt een woordvoerder.

Nog vijf stukken op straat
Naast de vier aanbestedingsstukken zijn er nog vijf andere documenten op straat beland: twee opdrachtbrieven aan Prorail, een samenwerkingsconvenant en een convenant met de NS. Die stukken zouden sowieso wel worden gepubliceerd en dat is dus niet zo erg.
Als laatste is ook het ‘cybersecuritykader’ gelekt. Wat daar precies in staat, willen de partijen niet zeggen, maar het risico van het lekken daarvan zou ‘laag’ zijn. Dat is wel gecheckt bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.
Toch is het lekken van dat document extra pijnlijk, omdat vorige maand nog door de ICTY-toezichthouder van de overheid werd gewaarschuwd dat er te weinig aandacht was voor cybersecurity bij het project.

Bron: RTLZ

×